woensdag 2 januari 2013

dialect!


Hallo iedereen!

Graag kom ik nog even terug op het dialect.

Tijdens mijn opleiding word ik heel vaak geconfronteerd met het dialect en het Algemeen Nederlands. Als leerkracht of leerkracht in opleiding hebben wij de taak om een goed voorbeeld te zijn voor de leerlingen, daarbij is het Algemeen Nederlands zeker van belang! Nochtans vergeten meer en meer mensen om Algemeen Nederlands te spreken en zullen ze dus veel sneller een regiolect spreken.
In een artikel in De Standaard las ik een artikel over het West-Vlaams dialect. Zij beweren dat iedereen West-Vlaams zal spreken over 200 jaar. Via deze link kan u het artikel terugvinden:

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121113_00367960
 

Onlangs vond ik ook dit filmpje over een televisiepresentatie in het dialect. U kunt dit bekijken via deze link:
http://www.youtube.com/watch?v=ELMv0CulaZI


Met vriendelijke groeten
Juffrouw Emma

Kiesk(l)eurig


Hallo! 

Tijdens onze opleiding kregen we een opdracht voor Muzische grondhouding waarbij we de kans kregen om een project uit te leggen waarmee de school mee bezig is.
Wij ondervonden al de eerste dagen op onze werkplekschool dat de school volop bezig was met het waardenproject “Kiesk(l)eurig”.
Als symbool voor dit waardenproject gebruikt de school een windmolentje die uit verschillende kleuren bestaat. Wanneer het windmolentje draait vormen de verschillende kleuren één geheel. Aan de hand van dit waardenproject wil de school duidelijk maken dat iedereen in hun school een geheel vormt, zowel leerlingen als leerkrachten.
 

Tijdens onze eerste weken op onze werkplekschool kregen we dan ook meteen het puntje van de maand te zien die door het vierde leerjaar werd uitgewerkt.
Alle leerlingen uit het vierde leerkracht zongen de “move tegen pesten” op de speelplaats voor de hele school. Dit werd dan ook gefilmd, het filmpje kan u via deze link bekijken:
 

Groetjes
Juffrouw Emma